Blogger Layouts

Instagram : tirazairee

Sunday, July 1, 2012

kemerangkakan

assalamualaikum....

mase nak dekat2 abes exam ritu, selalu berfikir2 nak buat ape taim cuti yang panjang.. panjang gila you.. of coz x len x bukan aku pk mau kerja.. dapat dwet sendirik.. boleyh joli sakan.. beli itu beli ini... beysela pompuan...

tapi satu hari aku ke surau, letaknye dalam kolej kesayangan. pade hari tu ade org bercakap2 kat depan, mengisi mase antara maghrib n isya'.. macam taw2 je ape yang aku duk pk hari2.. antara isi cakap2nye:

"masa cuti ni la antum kene settlekan ilmu fardhu ain antum..
ini taim ana ajak, ramai yang kata nak kerja. 
kerja tu bile2 masa boleh.. 
dah habes belajar ilmu fardhu ain 2 nanti nak kerja sangat, p la kerja.."

lebih kurang gitu la.. ana x bawak recorder taim tuh.. uhuk2.. 

ana antum you... mula2 taim die bcakap gune 'ana antum' cam pelik ar gak.. tapi lame2 da beyse.. n x perlu jadik isu pon...

maka dengan izin-Nya aku sampai jugak ke baitul qura' kat Melaka.. daurah 2 minggu.. awal2 homesick gak.. tapi bile dah lame rase syg nak tinggal...

kitab2 yang aku belajar-
tauhid : al-kharidah al-bahiyyah
feqah : Safinatul Najjah 

dengar aku sebut kitab mesti bayang buku kulit tebal kan.. pastu ade habuk2 sket kat atas tuh.. act x pon.. nipis2 aja...

lathifatun saghiratun filhajmi
(ringan dan kecil dalam timbangan)
lakinnaha kabiratun fil ilmi
(tetapi besar ia dalam ilmu pengetahuan)

satu lae buku dakwah, tajuknye Pedoman Berfaedah Bagi Penyeru2 Ke Jalan Allah. ditulis sendiri oleh guru kami, Ustaz Zul.





kalau nak cerita satu2 memang panjang. due minggu bos.. mencurah2 ilmu yang aku dapat.. Terima kasih banyak2 kat Ustaz Zul n adiknya Ustaz Shauqi yang ikhlas mendidik kami semua, terutama aku yang masih merangkak2.. terima kasih juge kat insan2 yang selalu bagi dorongan n tlg uruskan daurah kali ni.. juge kpade muslimat2 pelajar BQ n yg join daurah. Allah sahaje yang dapat balas jasa kalian. 

doakan aku istiqamah, 

 slow2 xpe, i.Allah meningkat, x gitu kawan2  =)




    surat cinat dari pencipta:
    “Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami; dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.” 
    [al-Ankabut, ayat 69]














No comments:

Post a Comment